Mikä on maksun lykkäys?

Maksun lykkäys tarkoittaa, että alkuperäistä maksun eräpäivää siirretään eteenpäin. Kyseessä on siis muutos laskun maksamiseen. 

Eräpäivän siirtäminen ei muuta laskun alkuperäistä summaa, vaan vaikuttaa lähinnä ajallisesti maksun ajankohtaan. 

Mitä maksun lykkäys tarkoittaa? 

Maksun lykkäys muuttaa käytännössä laskun eräpäivää. On hyvä kirjoittaa uusi eräpäivä muistiin, jotta muistaa maksaa suorituksen oikeana ajankohtana. Mikäli sinulla on käytössä e-lasku, laskuttaja saattaa lähettää sinulle uuden laskun, johon on merkattu uusi eräpäivä. 

Maksun lykkäys kannattaa, ettei ongelmia seuraa maksun suorittamatta jättämisestä. Siitä voi tulla maksuhäiriömerkintä, joka merkataan luottotietorekisteriin. Maksuhäiriömerkintää kannattaa välttää, koska se voi vaikeuttaa arkisia asioita.  

Miten maksun lykkäys toimii? 

Maksun lykkäystä ei missään nimessä kannata tehdä yksipuoleisesti eli maksua ei voi vain jättää suorittamatta. Asiasta tulee aina sopia yhdessä laskun lähettäjän kanssa. Maksujen siirtäminen on hyvinkin yleistä, minkä takia laskuttajat ovat tottuneita asioimaan eräpäivään siirtoon liittyvien kyselyiden kanssa. Heidänkin intresseissään on löytää ratkaisu asiakkaan kanssa. Joissain tapauksissa maksun siirrosta voidaan veloittaa viivästyskorkoa tai muita maksuja, mutta monissa tapauksissa eräpäivän siirto sujuu kuluitta.  

Maksun lykkäys onnistuu parhaiten ottamalla yhteyttä laskun myöntäneen tahon asiakaspalveluun joko puhelimitse tai sähköpostitse. Jos sinulla on tilanne, että rahat eivät välttämättä riitä enää maksusuunnitelman lyhentämiseen alkuperäisessä aikataulussa, kannattaa neuvotella muutoksista siihen yhdessä luotonmyöntäjän kanssa.