Syysmasennus – näin päihität kaamoksen

2019-11-26
Zmarta laina

Kesän valo ja lämpö vaihtuvat viimeistään lokakuussa hyvin kouriintuntuvasti kylmyyteen ja pimeyteen. Syysmasennus tai kaamosmasennus on kuitenkin paljon muutakin kuin pelkkää valon puutetta, joskin varsinkin valohoidolla voidaan saada paljon sen hoidossa aikaan.

Syysmasennus ei ole pelkkää kausittaista alakuloa, sillä kyse on aivan oikeasta (kansan-)terveydellisestä ongelmasta. Jaksaminen on koetuksella, sillä syysmasennus voi viedä voimat töissä ja kotona. Miten kaamoksesta ja sen oireista voisi sitten päästä eroon, miten niin vastaan voisi kamppailla?

Mikä on kaamos?

Kaamos on ilmiö, jota suomalaiset ovat tottuneet selittämään asiaa ihmetteleville turisteille – kyseessä on ajanjakso, jonka aikana aurinko ei nouse horisontin yläpuolelle. Varsinainen kaamos kestää maamme pohjoisimmassa kunnassa, Utsjoella, 52 vuorokautta. Etelämpänä sijaitsevassa Sodankylässä kaamos on enää neljän vuorokauden pituinen, eikä enää esimerkiksi Rovaniemellä kaamoksesta kärsitä lainkaan.

Varsinaisesta kaamosmasennuksesta ei siis suurimmassa osassa Suomea voida puhua, pikemminkin kuvaavampi termi on syysmasennus. Termejä kuitenkin käytetään käytännössä toistensa synonyymeina, ja taustalla on joka tapauksessa sama ilmiö, valon määrän väheneminen – olipa kaamosta tai ei. Esimerkiksi Helsingissä päivä on lyhimmillään alle kuuden tunnin pituinen.

Syysmasennuksen oireet

Syysmasennus voi ilmetä monella tapaa. Yleisimmin se tuntuu kuitenkin yleisenä vireystilan laskemisena, ärtyneisyytenä ja/tai jaksamattomuuden tunteena. Mieliala alenee yleisesti ja olo saattaa olla surullinen ja alakuloinen ilman varsinaista kouriintuntuvaa syytä. Oireet ovat yleisiä masennuksen oireita, mutta syys- tai kaamosmasennuksen kohdalla ne voimistuvat etenkin iltapäivisin.

Mikäli masennusoireet ilmenevät toistuvasti juuri pimeiden talvikuukausien koittaessa ja häviävät kesän alkaessa lähestyä, voidaan puhua syysmasennuksesta. Tämä on kuitenkin hyvä erottaa paljon yleisemmästä kaamosoireilusta, johon ei varsinainen masennustila kuulu.

Valoa, kiitos!

Sekä varsinaiseen syysmasennukseen että lievempään oireiluun tehokkaimmaksi hoitokeinoksi on todettu valohoito. Tätä tarkoitusta varten myytäviä kirkasvalolamppuja myydään laajalti aivan tavallisista marketeista alkaen. Tärkeintä kirkasvalohoitoon tarkoitetun lampun valinnassa on sen riittävä teho ja energiakulutus. Oikean käytön tulee olla säännöllistä, parhaat tulokset saavutetaan aamuisin käytettynä.

Muutama vuosi sitten markkinoille ilmestyi erilaisia ”korvavaloja”. Näiden toimivuudesta kaamosmasennuksen ehkäisemisessä tai hoidossa ei kuitenkaan ole minkäänlaista tieteellistä näyttöä.

Loman merkitystä ei voi liiaksi korostaa, varsinkin jos lomamatka suuntautuu eteläisemmille, valoisille ja lämpimille leveysasteille. Loma-aikoja suunnitellessaan kannattaakin pyrkiä ajoittamaan matkalainan sille ajalle, jolloin yleensä syksyinen blues tuntuu vahvimmin omalla kohdalla iskevän.

Apua liikunnasta

Myös liikunta helpottaa pimeään vuodenaikaan liittyvän masennuksen ja oireilun hoidossa. Säännöllinen kuntoilu tai uusi golfharrastus yhdessä valohoidon kanssa on erittäin tehokas yhdistelmä. Mikäli vain mahdollista, kannattaa lähteä ulos liikkumaan auringon paistaessa – aurinko voi olla syksyllä harvinainen näky, mutta siitä kannattaa aina mahdollisuuden tullen ottaa kaikki ilo irti. Toki sisäliikuntakin on kannatettavaa, etenkin auringon jäädessä pilvimassan taakse.

Liikunnan suhteen on hyvä kuitenkin muistaa, että siitä ei pidä ottaa itselleen pakkomielteistä suorituspakkoa: kaamosoireilua tai -masennusta ei helpota, mikäli kokee huonoa omaatuntoa ja riittämättömyyttä väliin jääneestä lenkistä.

Älä vaadi itseltäsi liikaa

Kaamosoireiluun voi liittyä oma, itselle asetettu korkea vaatimustaso, suorittamisen pakko. Maatalousvaltaisen yhteiskunnan luonnolliseen vuosikiertoon sisältyi ajatus siitä, että pimeämpinä vuodenaikoina otettiin hieman rennommin kesän huhkimisten jälkeen.

Nykyisessä kiivastahtisessa työelämässä tämä malli ei useinkaan ole mahdollinen, mutta omaa vaatimustasoaan voi pyrkiä madaltamaan: syksyllä ja talvella ei ole pakko suorittaa. Pyri löytämään rauhallisia rentoutumisen hetkiä, koti-iltoja kynttilänvalossa tai jotakin hauskaa, ajoittain jopa passiivista tekemistä. Taannoin tapetilla isosti ollut tanskalainen hygge voi olla sopiva lääke lievään kaamosoireiluun.

Ammattilaisen puheille

Mikäli perusasiat ravinnosta liikuntaan ja riittävään uneen ovat kunnossa tai sinusta tuntuu, että et jaksa saada niitä kuntoon, mutta masennusoireet rassaavat, älä epäröi etsiä apua. ”Pelkkää” syysmasennusta ja kaamosmasennusta ei ole syytä väheksyä. Terveydenhuollon ammattilaiset tuntevat syysmasennuksen ja osaavat auttaa siitä kärsiviä.