Auto ulkomailta – järkeä vai ei?

Säästöä tai parempaa varustelua

Käytettyä autoa ulkomailta haettaessa kaivataan tavallisesti joko säästöä tai parempaa varustelutasoa. Toisin sanoen, kiikarissa olevan auton voi löytää edullisemmin ulkomailta vastaavilla ominaisuuksilla ja kilometreillä.

Toisaalta taas samalla rahamäärällä vastaavan mallin löytää helposti pienemmällä ajomäärällä ja paremmalla varustelutasolla. Monen vaakakupissa painavat myös teiden suolauksen puutteesta seuraavat vähäiset ruosteongelmat.

Autoa ulkomailta hakevien motivaattorina saattaa olla myös harvinaisuuksien löytäminen – kaikki mallit isoiltakaan valmistajilta eivät aina saavu Suomen markkinoille, pienempien valmistusmäärien sporttiautoista puhumattakaan. Saksan automarkkinoilla tarjonta on huomattavasti suurempaa, mikä johtuu jo huomattavasti isommasta väestöpohjasta.

Harvinaisempien autojen tuonnissa ulkomailta kannattaa kuitenkin huomioida, että suomalaiset huoltoliikkeet eivät välttämättä tunne niitä kovin hyvin. Tämä näkyy huoltojen hinnoissa ja varaosien saatavuudessa. Käyttöautoksi harvinaisuuksia ei välttämättä kannata harkita, harrastukset ovat asia erikseen.

Kannattaa huomioida, että eri maissa samaa autoa saatetaan myydä eri nimellä mallin tai jopa valmistajan nimeä myöten: Briteissä Opelin tietty malli onkin Vauxhallin tunnusten alla, Amerikassa Chevroletin, jne...

Ruotsi ja Saksa tuontimaiden kärjessä

Vuodesta 2019 muodostui käytettyjen autojen tuonnissa jälleen uusi ennätysvuosi: autoja tuotiin maahan yli 50 000 kappaletta, pakettiautot (noin 5 000) mukaan lukien. Tuontimaista ylivoimaisesti suosituimmat ovat Saksa ja Ruotsi – viimeksi mainitusta tuotiin viime vuonna 25 818 käytettyä henkilöautoa Suomeen, Saksasta 10 986 kappaletta. Viime vuosina Saksan tuonti on ollut laskussa, Ruotsin nousussa. Tätä selittää pitkälti kruunun edullinen kurssi.

Suomalaista Nettiautoa vastaavia palveluita löytyy myös Ruotsista ja Saksasta. Ruotsissa erittäin suosittu Bytbil.se on hyvä paikka aloittaa tarjontaan tutustuminen, mutta myös Tori.fi:n sikäläinen sisarsivusto Blocket.se kannattaa katsastaa, Bilgaraget.se ja Autouncle.se niin ikään.

Saksalaisia käytettyjä autoja netin kautta metsästävälle hyviä paikkoja ovat Autoscout24.com (suosittu myös monessa muussa maassa) sekä Mobile.de. Jos aikaa ja viitseliäisyyttä on, Saksan isot käytettyjen markkinat mahdollistavat senkin, että lentää vain paikan päälle autoliikkeiden tarjontaa tutkimaan.

Jos tahtoo hoitaa koko käytetyn auton tuomisen prosessin itse, käy se mainiosti. Tämä vaatii vain aikaa, kielitaitoa ja valmiutta pienimuotoiseen paperisotaan. Vaihtoehtona on käyttää tuontiin erikoistuneita välittäjäyrityksiä, jotka voivat hoitaa juuri tietyn yksilön Suomeen tai hakea asiakkaan toiveiden mukaista käytettyä autoa markkinoilta.

Välittäjät perivät palveluistaan maksut, ja esimerkiksi auton tuontipalvelu välittäjän kautta Ruotsista kustantaa edullisimmillaan toista tuhatta euroa arvonlisäveroineen. Lisäpalveluista, kuten kotiovelle kuljetuksesta, peritään lisää. Tukholman alueelta hakiessa hommasta saattaa selvitä itse tekemällä noin 500 euron kustannuksilla matkoineen kaikkineen.

Välittäjän palveluiden käyttäminen on huomattavasti omatoimisuutta helpompaa, mutta itse tekemällä säästää pitkän sentin. Esimerkiksi Autoliitto monien muiden tahojen lailla on laatinut hyvin yksityiskohtaiset ohjeet käytetyn auton ulkomailta ostosta.

Eräs eksoottinen mutta kohtalaisen suosittu tuontimaa on Japani. Käytettyjen japsiautojen kilometrimäärät ovat usein varsin pieniä, mutta tämä ei kerro vielä koko totuutta niiden käyttömäärästä – maassa liikenneruuhkat ovat monin paikoin iso ongelma ja autot viettävät suuren osan ajastaan jonoissa nytkyttäen ja madellen.

Japanin tuonneissa on myös yleensä kuljettajan paikka oikealla puolella. Suomessa toimii useampi japsituonteihin erikoistunut yritys.

Mikä auto kannattaa tuoda Ruotsista tai Saksasta?

Tämän kysymyksen edessä autonostaja on: mikä auto kannattaa hankkia? Jonkun mielestä käytetyn auton hankkiminen on aina silkkaa tyhmyyttä, toisen mielestä uuden auton ostamisessa ei ole järkeä ja kolmas jättäisi auton mieluiten kokonaan hankkimatta. Useimmille auto on kuitenkin pakollinen paha, ja ulkomaille tähyillessä markkina näyttää hieman erilaiselta.

Aivan perustason, alle 10 000 euron hintaisten yaristen ja octavioiden tuonti harvemmin kannattaa, sillä mahdollinen listahinnan vertailussa nähtävä säästö katoaa helposti muihin kuluihin.

Jos etsit erityisesti dieseliä nielevää menopeliä, Ruotsin ja Saksan käytettyjen markkinat kannattaa käydä läpi, sillä dieseliä on alettu karsastaa näissä maissa. Samaten uudempien käyttövoimien, kuten kaasu-, hybridi-, ja täyssähköautojen suhteen valikoima on monipuolisempi. Todennäköisesti nämä myös säilyttävät arvonsa huomattavasti perinteisiä polttomoottoriautoja paremmin.

Kokonaiskustannuksissa kannattaa huomioida Saksaa ja Ruotsia vertailtaessa renkaat: ruotsalaisissa käytetyissä seuraavat usein mukana pohjoismaisiin olosuhteisiin sopivat talvirenkaat, saksalaisissa ei.

Saksassa matkamittarin lukeman väärentäminen on edelleen valitettavan yleistä. Todisteita oikeasta kilometrimäärästä kannattaakin etsiä huoltokirjan ja muiden tositteiden joukosta.

Vikaherkkyys ei tietyistä malleista poistu ostomaasta huolimatta, joten yleiset autokaupan lainalaisuudet pätevät tässä mielessä myös ulkomailta käytettyä haettaessa. Tyyppiviat eivät poistu laivamatkan aikana.

Rahoitus käytetylle autolle ulkomailta

Monesti käytettyjä autoja Ruotsista ja Saksasta tuovat välittäjät kauppaavat omia rahoituspalvelujaan ahkerasti, kuten autokauppiaat yleensäkin. Toisinaan myyjän tai välittäjän oma rahoitustarjous voi olla hyväkin, mutta mitään takeita siitä ei ole. Auton rahoitus kannattaakin kilpailuttaa aina.

Jos taas lähdet itse paikan päälle kauppaa hoitamaan, on käytännössä mahdotonta hankkia lainaa saksalaiselta, ruotsalaiselta tai muunkaan maalaiselta autokauppiaalta. Rahoitus kannattaakin hoitaa Zmartan kautta kuntoon jo ennen laiva- tai lentomatkalle lähtöä. Voit kilpailuttaa autolainan aina 60 000 euroon saakka – se riittää varmasti useimpien tarpeisiin!

Ei artikkeleita